طبق مطالعه جدیدی که در مجله Nutrients منتشر شده است، مصرف منظم بادام زمینی قبل از وعده های غذایی ممکن است به حمایت از سلامت متابولیک در زمینه وزن بدن، فشار خون و قند خون، کمک کند.

بادام زمینی چندان به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته نمی شود، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بادام زمینی ممکن است با یک رژیم غذایی سالم سازگار باشد و فواید سلامتی خاصی را ارائه دهد. سال گذشته، مطالعه ای نشان داد که خوردن بیشتر بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک (سکته مغزی ناشی از لخته خون) و به طور کلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. بادام زمینی به عنوان یک ماده غذایی با شاخص گلایسمی پایین در نظر گرفته می شود، به این معنی که تمایلی به افزایش سریع سطح گلوکز یا انسولین خون ندارد. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی با گلایسمی پایین به کاهش سطح هموگلوبینA1C (معیار طولانی مدت کنترل قند خون) کمک می کند. راه دیگری که بادام زمینی ممکن است به بهبود سلامت متابولیک و قلب و عروق کمک کند، افزایش سطح اکسید نیتریک است، ماده ای که توسط بدن ساخته می شود و نقش کلیدی در سلامت رگ های خونی دارد.

در این مطالعه، محققان اثرات خوردن یک وعده ی کوچک (35 گرم) بادام زمینی برشته شده با نمک کم را دو بار در روز قبل از غذا به عنوان بخشی از رژیم غذایی با هدف کاهش وزن بررسی کردند. شرکت کنندگان 107 بزرگسال با خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 و میانگین سنی 58 سال بودند که 65 درصد آنها را زنان تشکیل می دادند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در یکی از دو گروه رژیم غذایی به مدت شش ماه قرار گرفتند: رژیم کاهش وزن مبتنی بر بادام زمینی یا یک رژیم غذایی سنتی کم چرب.

هر دو گروه به عنوان بخشی از این مطالعه، تحت مشاوره تغذیه ای قرار گرفتند، و به آنها تعلیم داده شد که چگونه از یک رژیم غذایی با کالری محدود پیروی کنند: 1700 کالری در روز برای مردان و 1300 کالری در روز برای زنان. اما در گروه بادام‌زمینی، بادام‌زمینی‌ها در این عدد به حساب نیامدند، به این معنی که گروه بادام‌زمینی به طور متوسط ​​400 کالری در روز نسبت به گروه کم‌چرب بیشتر کالری دریافت می‌کردند. تنها 76 شرکت کننده کل مطالعه را تکمیل کردند و نتایج بر اساس این شرکت کنندگان بود.

بادام زمینی با بهبود فشار خون مرتبط است

پس از شش ماه، هر دو گروه رژیم غذایی سطح مشابهی از کاهش وزن را تجربه کردند، به طور متوسط ​​6.7 کیلوگرم در گروه بادام زمینی و 6.6 کیلوگرم در گروه کم چرب. اما همچنین فشار خون سیستولیک اعضای گروه بادام زمینی ("عدد بالایی" در اندازه گیری فشار خون در طول ضربان قلب) به طور متوسط ​​5.33 میلی متر جیوه بیشتر از اعضای گروه رژیم غذایی کم چرب کاهش یافت، سطحی از کاهش فشار خون که با حدود 10٪ خطر کمتر برای حوادث قلبی عروقی مهم مانند حمله قلبی یا سکته مغزی مرتبط است. هر دو گروه شاهد بهبودهای مشابهی در سطح هموگلوبین A1C، قند خون ناشتا و انسولین ناشتا بودند.

دکتر کریستینا پترسن، نویسنده ی این مطالعه، و استادیار پژوهشی در گروه علوم تغذیه در دانشگاه فناوری تگزاس، خاطرنشان کرد: زمانی که مردم در تلاش برای کاهش وزن هستند، اغلب از مصرف بادام زمینی اجتناب می کنند، زیرا معتقدند بادام زمینی حاوی کالری بیش از حدی است. با این حال، بادام زمینی در واقع ارزش سیری بالایی دارد، به این معنی که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد، و این می تواند برای کسانی که رژیم کاهش وزن دارند، بسیار مفید باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/09/09/eating-peanuts-may-help-with-weight-loss-blood-pressure-and-glucose/